Abonneren  Inloggen

Duurzaamheid grootste uitdaging én kans voor print- en signindustrie

19 september 2025

​De print- en signindustrie staat de komende vijf jaar voor grote veranderingen, waarbij duurzaamheid en digitalisering centraal staan. Dat blijkt uit een breed opgezet marktonderzoek van Markteffect in opdracht van Easyfairs, FESPA Nederland, Igepa, PRINTmatters en Probo.

Duurzaamheid wordt door 33% van de 376 ondervraagde professionals gezien als de grootste uitdaging voor de sector, maar tegelijkertijd ook als belangrijke kans. Ook thema’s als digitalisering en automatisering (27%) en prijsdruk (20%) worden vaak genoemd als uitdagingen. Aan de kansenzijde wordt met name personalisatie en maatwerk (20%) genoemd, gevolgd door duurzaamheid (18%) en AI-toepassingen (16%).

‘Duidelijke kloof tussen bewustzijn van verandering en daadwerkelijke integratie’

Opvallend is dat de sector grote impact verwacht van kunstmatige intelligentie en automatisering: 82% denkt dat deze ontwikkelingen de komende vijf jaar een (zeer) grote invloed zullen hebben. Toch is slechts een derde van de bedrijven hier daadwerkelijk al mee aan de slag. ‘Er is sprake van een duidelijke kloof tussen bewustzijn van verandering en daadwerkelijke integratie in de bedrijfsvoering’, aldus onderzoeker Majda Ćorović van Markteffect in Eindhoven.

Investeringen

Wat betreft investeringsplannen voert de aanschaf van nieuwe machines en apparatuur de lijst aan (42%). Investeringen in automatisering en digitalisering (19%) en duurzame materialen en bedrijfsmiddelen (14%) volgen op afstand.

Wim Danhof, hoofdredacteur PRINTmatters: ‘Het onderzoek geeft duidelijk aan waar de informatiebehoefte van onze lezers ligt: content over innovatie en technologische ontwikkelingen. Precies de thema’s die zij ook als toekomstige uitdagingen zien.’

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd tijdens de beurs Visualize Expo en via een online enquête, onderstreept de urgentie voor bedrijven om zich niet alleen bewust te zijn van de technologische en duurzame transities, maar hier ook concreet op in te spelen. In de oktober-editie van de vakbladen PRINTmatters en Sign Benelux wordt nader ingezoomd op de onderzoeksresultaten.

Foto boven door Joni Israeli


​​​​​​​Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox