Abonneren  Inloggen

Leiderschap vraagt om passend ongemak

19 juni 2024

‘Leaders create value, managers count value.’ De één berekent alles in klinkklare munt, de ander maakt mensen blij en verdient daardoor meer. Maar hoe geef je dan leiding? Verzamel zelf kennis, bouw een netwerk en organiseer ongemak. En focus op tevreden medewerkers en klanten, schrijft Dharminder Biharie:

We beginnen met de factor bedrijfsontwikkeling: elke fase vergt ander leiderschap. Vergelijk bijvoorbeeld de opstartfase met een sanering. En leiderschap is net zoiets als een estafette. Op een gegeven moment moet je het stokje overdragen. Maar wanneer doe je dat? Leiderschap is ook weten waar je eigen plafond zit.

Of zie die bedrijfsfase als je kind. Een baby of peuter zit in een veilige omgeving. Maar als de puberteit aanbreekt, dan moet je de externe factoren snappen, interpreteren en omzetten naar verantwoord opvoeden. Dat leiderschap niet gemakkelijk is, weet ik uit ervaring. Laat staan leiderschap binnen een bedrijf; een omgeving waar permanent wordt gepuberd...

Meegaan met je tijd

Organisaties veranderen omdat de omgeving steeds verandert. Vroeger kwam de concurrent uit je eigen dorp. Nu uit een Wifisignaal. Maar de reden dat veel bedrijven in de printmedia-industrie het moeilijk hebben, heeft echt te maken met leiderschap. Dat leiderschap gaat van tijd tot tijd gepaard met ongemak. Eens moet je dingen doen die vroeger ondenkbaar leken. Laat ik mijn medewerkers thuiswerken, in de cloud? Vertrouw ik ze?

Goede leiders repareren het dak als de zon schijnt. Geen tijd of altijd druk is het slechtste excuus. Daarmee saboteer je je eigen toekomst. Veel ondernemers kunnen de tekortkomingen van hun medewerkers snel opsommen en verlangen een betrokken, proactieve werkhouding. Ik stel dan de vraag: ‘Doe dat gewenste gedrag eens voor. Hoe ziet dat eruit?’ Dan is het stil...

Tonen leiders voorbeeldgedrag? Schoon water stroomt van boven naar beneden. Hoe denk je dat het overkomt als je altijd aan micromanagement doet? Of als jij binnen een team met een projectverantwoordelijke steevast door de besluiten en planning heen fietst vanwege een veeleisende klant die belt voor ‘spoedopdrachten’? Zo start demotivatie. Wil je dat? Leiders die de tijd nemen en feedback van medewerkers serieus nemen hebben minder gedoe.

Wat leiders beter maakt

Kennis, netwerk en ongemak maken leiders beter. Al te vaak wordt een deel van de noodzakelijke kennisvergaring verwacht van een fabrikant, de brancheorganisatie of van wie dan ook. Toch heb je hierin zelf vooral initia­tief te nemen. Juist de beste leiders hebben vaak mentors, coaches of een sparringpart­ner.

Dan de factor netwerk. Als je verandering niet kunt organiseren voor jezelf en je organi­satie, dan val je snel terug in oude, destruc­tieve patronen. Bouw daarom een netwerk op van andersdenkenden: een hotline om op terug te vallen. Zelf heb ik een groep van 5 mensen met wie ik regelmatig bel. Zo krijg ik andere invalshoeken aangereikt die mijn beslissingen verbeteren.

En over ongemak gesproken: organiseer neurodiversiteit binnen je bedrijf. Ja, het is soms ongemakkelijk wanneer je samenwerkt met iemand wiens brein heel anders is gewired. Mensen die oncomfortabele vragen stellen. Maar uit onderzoek blijkt dat neuro­diverse bedrijven gemiddeld 16 tot 20% meer omzet hebben dan bedrijven met louter jaknikkers.

Kom in actie en verander!

Veel succesvolle (online) bedrijven in onze sector worden niet gehinderd door ‘print­ legacy’. Ze hebben een probleem ontdekt in deze markt en zijn het anders gaan organise­ren. Precies waar we het net over hadden: als je veranderingen niet zelf gaat organiseren... Tja, dan doet een ander het wel voor je. Kom dus in actie. In 2019 en 2023 organiseerde het VIGC 2 trainingen om je leiderschap te verbeteren door middel van nieuwe manage­mentmethoden. Business Model Design zou ik in 2019 volgen, en Design Thinking in 2023. Helaas bleek er te weinig interesse.

Maar trainingen over de allernieuwste ISO­ norm of, hieperdepiep, een nieuw stuk ijzer? Volle zalen! Ik snap het wel, maar zijn dat cruciale vaardigheden om als bedrijf toe­ komstbestendiger te worden? Of om je lei­derschap te versterken? Niet echt. Dat lei­ders goed zijn in inkoop weet ik als geen ander. Maar dat is geen strategische leider­schapskwaliteit.

Focus op tevreden medewerkers en klanten

Onze industrie heeft de neiging om KPI’s tot doel te verheffen. Lees procesoptimalisatie en kostenbeheersing. Maak je een van de twee sturend, dan verlies je altijd tegenover bedrij­ven die medewerkers­ en klanttevredenheid op één hebben gezet.

Zuig ik dit uit mijn duim? Nee, ik heb ervoor gestudeerd in 2022. Dit inzicht kwam naar voren uit een onderzoek onder 120.000 bedrijven. Nog één ding: goed leiderschap zet dingen in beweging. Het is niet bedoeld om mensen vast te zetten.

Over de schrijver

Dharminder Biharie is een ‘oude’ rot in het grafische vak. Met veel ervaring op technisch vlak en op het gebied van businessdevelopment. Hij keerde onlangs terug in de branche. Voor PRINTmatters schrijft hij een jaar lang elke editie een artikel met zijn visie op belangrijke ontwikkelingen.


PRINTmatters ook bij jou op de mat?

Neem een proefabonnement