Abonneren  Inloggen

Spotta door Nee-stickers op zoek naar nieuw bezorgmodel

4 mei 2023

Doordat steeds meer mensen een Nee-sticker op hun brievenbus hebben, wordt het bezorgen van folders voor Spotta steeds moeilijker en inefficiënter. Een paar jaar geleden bezorgde het Utrechtse bedrijf nog 5,8 miljard reclamefolders. Vorig jaar is dat gezakt naar 4,7 miljard, zegt directeur Yme Pasma in een gesprek met het Financieele Dagblad. Op zoek naar alternatieve manieren voor het bezorgen van folders heeft Spotta een nieuw bezorgmodel ontwikkeld.

Volgens het artikel in het FD wil gemiddeld 42% van de huishoudens geen folders meer in de brievenbus. In sommige wijken zou dat percentage zelfs op 95% liggen. Spotta heeft daarom een nieuw bezorgmodel ontwikkeld, waarbij consumenten zelf (digitaal) hun voorkeur kunnen aangeven voor de reclame-uitingen die ze in de brievenbus willen ontvangen. Deze zomer start daarvoor een campagne. ‘Dit draagt bij aan een hogere effectiviteit van het medium en is ook nog eens duurzamer’, aldus Pasma.

In het artikel zegt Pasma nog steeds toekomst te zien in het folderen. Ook wil hij dat de bezorgers ook tijdschriften en sponsored magazines gaan verspreiden. ‘Met ons landelijke netwerk van duizenden bezorgers zou dat goed bij Spotta passen. En het is een aantrekkelijke markt, want er gaat bijna €700 miljoen per jaar in om.'

Lees het volledige artikel in het Financieele Dagblad hier.


Het laatste nieuws uit de grafische wereld wekelijks in je mailbox?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters