Abonneren  Inloggen

Persoonlijk advies bij kleine oplagen boeken

3 juni 2022

In het meest kleurrijke pand van Nederland zit groei in het specialisme printen en binden van kleine oplagen boeken voor uitgevers, studio’s, reclamebureaus en grafische collega’s. Accountmanager Caroline van Alphen en grafisch teamleider Joop Wolff van ‘Printen & binden’ van NBD Biblion zijn eensgezind: ‘Persoonlijk contact en - advies onderscheidt ons van de andere online leveranciers.’

Accountmanager Caroline van Alphen en grafisch teamleider Joop Wolff

De oorsprong van NBD Biblion ligt in het verlenen van service aan bibliotheken. Daarvoor werden, én worden, reguliere softcovers voorzien van een hardcover omslag en krijgen ze ook andere items die bibliotheekboeken kenmerken. Een service die al ruim 50 jaar geleverd wordt. Bij deze onderneming werken 150 mensen, waarvan er dagelijks 80 bezig zijn met grafische producties. Intussen breidde de onderneming haar positie ook uit naar andere markten. ‘De wereld verandert,’ aldus accountmanager Caroline van Alphen, ‘ook de boekenwereld waar een opvallende groeiende vraag is naar online te bestellen kleine oplagen geprinte en gelijmde boeken. Daar spelen wij op in.’

In dit prachtige pand van NBD Biblion in Zoetermeer werken 150 mensen, waarvan er 80 bezig zijn met grafische producties. Fotografie: Ben Aarts

Kleine oplagen

Grafisch teamleider Joop Wolff: ‘Voor de vraag in de markt naar dit soort producties is binnen NBD Biblion een paar jaar terug een aparte activiteit opgezet onder de naam ‘Printen & binden’, gericht op consumenten en business to business segmenten als uitgeverijen en grafische bedrijven. Dat ‘print’ geeft direct aan dat het om kleine oplages gaat. Daarbij kan je denken aan oplages van 5 tot 300 exemplaren.’ Het interview vindt begin april plaats. Van Alphen: ‘Een drukke tijd waarin we veel boeken voor scholen maken; eindejaarsboeken voor groep 8 en afscheidsboeken voor het voortgezet onderwijs.’ Ook in andere segmenten zit groei. ‘Waar we nu ons bereik ook vergroten, is de markt van de proefschriften, geproduceerd met stellingvel en bijpassende boekenlegger.’

Papier oorzaak uitzondering

Dat de uitzondering de regel bewijst, haalt Van Alphen aan met een leuke anekdote: ‘Tijdens Kerst 2021 hielpen we een uitgever uit de brand door 5000 boeken te produceren. Drukkers zaten zonder papier en dus stagneerde de verkoop. Wij hadden dat papier wel. Een mooi project, maar voor ons bedrijf wel een uitdaging.’ Het bindwerk bij ‘Printen & binden’ bestaat voor 95% uit gelijmd gebrocheerde boeken in soft- en hardcover. Wolff: ‘Boeken maken is een specialisme. Met dat vakmanschap, dat voorheen voorbehouden was voor services aan bibliotheken, helpen wij nu vooral uitgevers en grafische bedrijven. Je ziet bij veel uitgevers dat ze eerst kleinere oplages bestellen die wij printen met toner. Als de oplages groot worden, is een stap naar offset logisch. Dat begeleiden we en schakelen partners in voor een deel van de productie. ’

Gratis proefboek

Van Alphen: ‘Onze organisatie is niet ingericht op de grote massa POD-opdrachten. Bij ons is het klantgericht. We horen vaak terug dat onze relaties het op prijs stellen om met iemand met verstand van zaken te overleggen over bijvoorbeeld papiermogelijkheden.’ Wolff licht toe: ‘Zo kunnen klanten bij ons gratis een papiermonsterboekje bestellen. Op alle 14 papiersoorten is geprint in zowel zwart als full colour, zodat de opdrachtgever kan zien en voelen wat hen het mooist lijkt. Wat ook enorm op prijs wordt gesteld, is ons gratis proefboek. Wij maken voor iedere klant van iedere opdracht een gratis proefboek, zowel paperback – de softcover- als hardcover. Dat boek is dan al helemaal gemaakt op de manier en met het materiaal van de uiteindelijke oplage.’ Van Alphen: ‘Soms ontdekken klanten nog een foutje in de door hun aangeleverde documenten. Dat kunnen we dan nog herstellen. Zo krijg je tevreden klanten.’

Grafisch teamleider Joop Wolff over papiersoorten: ‘Klanten kunnen bij ons gratis een papiermonsterboekje bestellen. Op alle 14 soorten is geprint in zowel zwart als full colour, zodat de opdrachtgever kan zien en voelen wat het mooist is.’

Hele dikke gelijmde boeken

De accountmanager geeft nog een voorbeeld de persoonlijke aanpak. ‘Onlangs besprak ik een opdracht van een bedrijf actief in organic coffee. Onze suggestie om het bijpassende recycled papier te gebruiken werd in dank aanvaard. Dit soort maatwerk lukt alleen als je je verdiept in je klanten.’ Van Alphen en Wolff tonen een divers pakket van door hen geproduceerde boeken. Diverse papiersoorten, formaten en diktes. Hele dikke boeken zelfs, die niet genaaid maar gelijmd zijn. Van Alphen: ‘Wij staan 100% achter de belijming die wij leveren. Deze boeken gaan heel lang mee en kunnen zonder problemen vaak open- en dichtgeslagen worden zonder dat er ergens lijm loslaat.’

Het boekproductie-assortiment beslaat een divers pakket aan papier- en formaatsoorten. De belijming van de boeken bij ‘Printen & binden’ van NBD Biblion is zo goed dat ook dikke boeken het jarenlang open en dichtslaan prima doorstaan.

Interessante korting

Veel van de pagina’s bij boekenproducties is het merendeel nog zwart/wit, maar Wolff ziet wel een trend. ‘Via uitgevers krijgen we veel opdrachten voor een bepaald soort kinderboeken, helemaal full colour, ook de schutbladen, vaak 24 a 32 pagina’s met hardcover.’ Van Alphen: ‘Nu maken we daarvan een reeks met diverse talen. Bibliotheken profileren zich als het ‘Huis van alle talen’ en bestellen kinder- en leesboeken in alle talen.’ Van Alphen besluit met een lokkertje. ‘Voor de printing on demand-opdrachten van vaste business to business-relaties hebben we een inlog met interessante kortingen. We raden uitgevers, studio’s, reclamebureaus en grafische collega’s daarom aan om daar gebruik van te maken. Daarmee kan je gelijk de voor jouw geldende tarieven bekijken.’

Wil je meer uitgebreide interviews lezen? Neem dan een proefabonnement op ons vakblad!

Neem een proefabonnement