Abonneren  Inloggen
Van onze partner KYOCERA Document Solutions

Stap laagdrempelig in inkjet

31 januari 2022

Kyocera, producent van inkjetkoppen die bij veel bekende merken in de machines zitten, levert sinds 2 jaar zelf ook inkjetproductieprinters. ‘Onze vellenprinter is ontwikkeld om het gat in de markt te vullen tussen offset en toner,’ aldus Umair Chaudhry, sales director strategic accounts bij Kyocera Document Solutions Nederland. Volgens production print manager Jeantin Boltjes kan je er ‘belachelijk goedkoop’ mee produceren.

Over wat voor machine hebben we het eigenlijk?

Boltjes: ‘De Kyocera TASKalfa Pro 15000c gebruikt watergebaseerde full colour pigmentinkten met een resolutie tot 1.200 dpi, kan formaten aan van A6 tot SRA3, zelfs banners tot 1.200mm zijn mogelijk en media verwerken van 56 tot 360 grams. Je kan er tot 10.560 A4 images per uur mee draaien. Daarmee is een productievolume van 1 miljoen A4-afdrukken per maand mogelijk.’ 

Welk deel van de markt willen jullie veroveren?

Chaudhry: ‘De strategie is om te positioneren tussen offset en toner. Inkjet combineert de voordelen van digitale technologie, zoals een snelle doorlooptijd en afdrukken met variabele gegevens, met de volumemogelijkheden en lage afdrukkosten van offsetpersen. En daar waar toner geschikter is voor gecoate materialen, is inkjet juist weer geschikter voor ongestreken soorten als HVO en Biotop; De machine heeft immers geen fuser, dus het vocht in het papier wordt er niet ‘uitgeperst’ wat een vlekkerig (toner) beeld oplevert en de stapel papier is de volgende dag nog steeds volledig vlak! Dus dat maakt de machine bijzonder geschikt voor producten zoals (school/werk)-boeken, Catalogi, en uiteraard DM applicaties, waarbij de oplage vaak op het kantel punt toner/offset ligt en tonermachines eigenlijk niet goed met het papier om kunnen gaan.

Dat personaliseren kan toch ook met toner?

Chaudhry: ‘We merkten dat de afdrukken met toner in dat segment, zowel qua TCO als qua bereik -hetgeen je er mee zou willen maken-, niet toereikend is.’ (TCO=Total Cost of Ownership; het totaalbedrag aan kosten voor de aanschaf en het bezit van een product of dienst gedurende de hele levenscyclus/gebruikscyclus, red.)

Kunnen jullie dat nader toelichten?

Boltjes: ‘Het begint met de aanschafprijs, die veel lager is dan de grote inkjet-‘stadsbussen’ die anderen vaak plaatsen. Daarbij kan je veel aan je runningkosten doen. Denk maar aan boekproducties. Veel boeken worden geproduceerd op machines die eerder donkergrijs dan puur zwart printen. Wij printen knetterzwart. Maar als de klant donkergrijs gewend is, dan schaal je terug. Dat kan je tot 40% aan inktkosten schelen. Je kan belachelijk goedkoop produceren. Ik laat een voorbeeld zien uit onze sample-set. Voor deze factuur met groen logo zijn de inktkosten 0,00236 eurocent per A4. Terwijl dat bij een gemiddelde tonerproductie rond de 3 eurocent kost.’

Dat kan iedereen wel zeggen.

Chaudhry: ‘Hier is geen sprake van een slager die zijn eigen vlees keurt. Deze info komt uit de Fiery in onze machine, een onderdeel betrokken bij een ander bedrijf dat onafhankelijk en objectief info biedt. Dit soort data komt ook tevoorschijn bij onze werkpakket-analyse die we voor drukkers uitvoeren.’

Kan je die werkpakket-analyse toelichten?

Chaudhry: ‘Wij bieden geïnteresseerde drukkers kosteloos een werkpakket-analyse. Daarmee krijgt de ondernemer een goed beeld van de kwaliteit op diverse media in combinatie met de kostprijs die het -per opdracht- op ons productiemiddel heeft. Dat geeft inzicht die de afweging makkelijker maakt. De vraag is of je geholpen bent met een hoge investering, zoals offset, met een hele lage TCO of ben je geholpen met een apparaat dat een lagere aanschafprijs kent en daarnaast lage runningkosten heeft, dankzij de inkjet technologie.´ Boltjes: ‘Wij bieden een laagdrempelige ingang naar inkjet. Je kan ervoor kiezen om zo’n ‘stadsbus’ naar binnen te rijden, maar je kan ook iets voorzichtiger starten. De ondernemer wil toekomstbestendig zijn. Je moet met elkaar aan tafel en brainstormen hoe je het inzet. Er is enorm veel te winnen.´ 

Hoe positioneren jullie je ten opzichte van de concurrentie?

Chaudhry: ‘Het kan complex zijn voor een drukker om ons als nieuwe speler te plaatsen in het portfolio van leveranciers. Maar er is veel interesse en dat biedt kansen. Tegelijk is het feit dat we nieuwkomer zijn een uitdaging. Wat ons sterk onderscheidt, is dat wij de producent van de printkoppen zijn die veel andere spelers ook al jaren gebruiken. De printkop is tenslotte het hart van de machine.’

Hoe zit het eigenlijk met het door drukkers gevreesde betalen van tikken?

Boltjes: ‘Ooit was het zo dat drukkers niets wilden weten van het betalen van tikken (tarief per geprinte pagina, red.). Dat is nu vaak zelfs omgedraaid en kiezen bedrijven regelmatig voor een all-in contract inclusief onderhoud door engineers. Wij zitten er heel flexibel in.’ Chaudhry: ‘Vanuit onze filosofie bieden wij alle contractsvormen aan en zijn daar transparant over. Kopen kan, leasen kan. Ook inkt-out is mogelijk. Je kan bij ons de inkt los kopen.’

Richten jullie je op vervanging van offset en toner?

Boltjes: ‘De aankoop van een Pro 15000c hoeft niet persé te leiden tot het afstoten van offset of toner. Het is juist een meerwaarde, omdat je een bepaalde categorie werk op een machine produceert die daar optimaal voor is uitgerust. Waar drukkers bepaalde klussen vaak uitbesteden, kunnen ze die met deze zeer makkelijk bedienbare printer in huis houden. Dat is een defensieve investering die het offensief uitlokt, want je kan ineens veel meer bieden aan je klanten. Geen van de technieken is een 1-op-1 substituut.’ Chaudhry: ‘Er kan sprake zijn van vervanging bij offsetorders met niet al te grote oplages. Maar wij zien het als een gat in de markt tussen offset en toner. Een deel kan naar inkjet, maar je hebt beide nog steeds nodig. Wat je wel ziet is dat, als zo’n inkjet er eenmaal staat, meer werk verschuift naar de Pro 15000c doordat de TCO veel gunstiger is.’

De vraag naar duurzaam produceren groeit. Hoe spelen jullie hier op in?

Chaudhry: ‘Duurzaamheid is de kern van de filosofie van Kyocera. Al onze producten bevatten gerecyceld materiaal. Veel mensen zeggen dat onze printers mooi zwart zijn, maar dat is midnight blue, de kleur die ontstaat als je gerecyceld plastic samenvoegt. Daar doen we niks meer aan. Die spuiten we niet meer over om er voor te zorgen dat het ecologisch blijft. Die werkwijze zie je terug in onze producten, maar ook in onze bedrijfsvoering.’ Boltjes: ‘Daarbij komt dat we werken met watergebaseerde pigmentinkten die verpakt zijn in een kartonnen doos met folie zak erin. Dit is het enige afval dat de machine produceert. Wij hebben geen drums, fusers, belts, toner en cardridges die slijten. Dat, gecombineerd met het feit dat de machine enkel 230V stroom nodig heeft kunnen we stellen dat printen op onze machine de meest duurzame vorm van produceren is.

Gratis printvoorbeelden

Geïnteresseerd in de mogelijkheden van de TASKalfa Pro 15000c? Vraag dan een gratis pakket met printvoorbeelden aan via onderstaande button

Gratis printvoorbeelden